Je winkelwagentje is leeg

Ontdek onze producten hier!

Ontdek en Leer

Blog

Beweegtussendoortjes en prikkelverwerking: Wat je moet weten

In het onderwijs is het belangrijk om aandacht te besteden aan de verschillende behoeften van leerlingen, waaronder hun prikkelverwerking. Beweegtussendoortjes, korte pauzes met fysieke activiteit, kunnen een effectieve manier zijn om leerlingen te helpen met hun regulatie. In deze blog verkennen we hoe beweegtussendoortjes de prikkelverwerking kunnen ondersteunen en waarom dit belang

Ben jij echt aanwezig in de klas, ook in de pauze?

Lang geleden, toen ik een dag inviel op de buitenschoolse opvang, maakte ik het volgende mee. Het was pauze, een leuk moment om samen met de kinderen een broodje te eten, hun verhalen te horen en te bedenken wat we die middag zouden gaan doen. Dit was mijn insteek, maar ik kon nergens de vaste begeleider vinden. Geen probleem, dacht ik, maar toch gek. Dit is juist een mooi moment om even tijd te hebben voor iedereen. Maar nee hoor, in een kantoortje, diep in haar smartphone, zat ze een spelletje te spelen.

Het ontprikkelende effect van de natuur

In een wereld vol schermen,  geluiden, social media en prikkels is het belangrijk om momenten van rust en verbinding te creëren. Ik schrijf dit terwijl ik buiten zit in de tuin. Een heel groene tuin met veel bomen, gras en een moestuin. 

Ontdek de 8 zintuigen

Stel je voor: je stapt een klaslokaal binnen waar rust heerst, kinderen geconcentreerd werken en leerkrachten vol energie en vertrouwen lesgeven. Hoe zou het zijn als jij en je team deze dynamiek elke dag konden ervaren? Ontdek hoe Moefpad je hierbij kan helpen met onze dynamische training!

De zeelucht geeft ontspanning: Ademhalingsoefeningen geïnspireerd door de papegaai

Ademhalingsoefeningen zijn een essentieel onderdeel van ontspanning en mentaal welzijn. Het natuurlijke ritme van de ademhaling beïnvloedt zowel onze fysieke als mentale gezondheid. Bijzonder is dat we deze oefeningen kunnen verbinden met de natuur, zoals de zeelucht die ontspanning biedt.

"Zo jullie aan het werk, dan kan ik ook wat doen..."

In een klaslokaal zijn niet alleen de leerlingen actief; ook de leerkracht speelt een cruciale rol. Als leerkracht ben je meer dan alleen een instructeur die voor de klas staat. Je bent een deel van de dynamiek, een deelnemer aan het leerproces en een gids die helpt bij het navigeren door de leerstof en het klasleven. 

Waarom alleen bewegend leren niet werkt.

In de hedendaagse onderwijswereld is bewegend leren een populaire methode geworden. Het idee is simpel: door fysieke activiteit te integreren in het leerproces, kunnen kinderen beter betrokken blijven en hun cognitieve vaardigheden verbeteren. Hoewel bewegend leren zeker voordelen biedt, is het belangrijk om te beseffen dat alleen bewegend leren niet voldoende is voor een holistische ontwikkeling van kinderen. Hier zijn enkele redenen waarom bewegend leren alleen niet werkt en wat de aanvulling zou moeten zijn.

Wat de jungle ons kan leren over oplossingsgericht denken en veerkracht

De jungle, een plek van ongekende schoonheid en onvoorstelbare uitdagingen, de ultieme leermeester als het gaat om overleven. Deze mysterieuze en vaak ongetemde natuur biedt waardevolle lessen in probleemoplossing en veerkracht die we kunnen overbrengen naar het klaslokaal. In deze blog duiken we in hoe we de principes van jungle overleving kunnen gebruiken om kinderen belangrijke levensvaardigheden te leren gericht op de executieve functies.

Het Creëren van een rustgevende junglehoek in de klas.

Creëer een rustige oase in de hoek van een levendige klas. Hier kun je het geluid van ritselende bladeren en zacht tjirpende vogels opzetten. Een zachte echo in de achtergrond, en de lucht is gevuld met een kalmerend groen licht. Dit is geen fantasiewereld uit een boek, maar een junglehoek: een speciaal ontworpen sensory room binnen het klaslokaal waar kinderen een moment van rust kunnen vinden. Een moment van vertragen in de klas.

Hoe Dierenbewegingen Kinderen Helpen bij Zelfregulatie

Jullie kennen allemaal wel iemand die op Lucas lijkt. Lucas, een jongen met bruisende energie die moeite heeft om stil te zitten en zich te concentreren op de lessen. Het is voor Lucas een uitdaging zijn energie in goede banen te leiden, wat vaak leidt tot onrust tijdens de lesuren. Op een dag introduceert zijn juf Moefpad in de klas. Lucas krijgt de rol van een tijger. Terwijl hij leert sluipen en springen als een tijger, begint Lucas niet alleen fysiek zijn energie kwijt te raken, maar leert hij ook hoe hij, net als de tijger, zijn impulsen kan beheersen en op het juiste moment kan inzetten. Dit helpt hem om meer gefocust en betrokken te raken bij de activiteiten in de klas.

Moefpad als tool voor regulatie en concentratie.

Op een dinsdagmorgen op Basisschool de Regenboog kondigt meester Jasper een andere activiteit aan. Waar ze normaal beginnen met lezen of de kring is het vandaag net ietsje anders.

"Vandaag beginnen we met Moefpad's Magische Minuten om ons lichaam en geest wakker te schudden."
De kinderen starten met eenvoudige stretches, begeleid door rustige muziek, gevolgd door een visualisatieoefening waarbij ze zich een kalme plek voorstellen. Deze combinatie van beweging en meditatie helpt de kinderen te focussen en te reguleren, klaar voor de schooldag.

Het kalmeren van het zenuwstelsel door prikkeling van de zintuigen.

In deze blog richten we ons specifiek op beweging en ontspanningsoefeningen als manier om het lichaam en het brein meer rust te brengen. 

In ons drukke en prikkelrijke leven is het belangrijk om kinderen tools te geven om te ontspannen, tot rust te komen en prikkels te kunnen reguleren. Bewust bewegen en ontspanningsoefeningen zijn effectieve en makkelijke manieren om tot ontspanning te komen.

Verhalen met een doel: De kracht van verbeelding bij kinderen

Wat mij nog kan herinneren van de basisschool? De invaljuf, die kon zo mooi voorlezen, met van die stemmetjes. Het was Marietje Appelgat en haar vieze vrienden een boek van Lydia Rood.

 "Daar gaat Marietje Appelgat. Het vieste meisje van de stad. Ze heeft korsten aan haar gat, dat komt ze hebben thuis geen bad." het zit nu nog steeds in mijn hoofd. Ik kon echt niet wachten tot juf er weer was, want ik kon dan helemaal wegdromen. De wereld ontdekken via haar ogen en avonturen en misschien ook wel een beetje anders zijn dan anderen.

Ontdek de wereld van meditatie: Hoe verschillende vormen kinderen kunnen helpen

Ooit leerde ik dat wanneer je met volle aandacht de vaat doet dat je aan het mediteren bent. Overigens was het ook een mooi moment om de dag even door te nemen. Want ja het was niet leuk de huishoudelijke taken als kind, maar terugkijkend zijn het toch mooie momenten. Maar nu met de vaatwasser is dat er niet meer. Lekker ZEN.

Visualisaties in de klas: Innerlijke werelden verkennen

In een wereld waar kinderen constant worden omringd door prikkels, is het gemakkelijk om de stille dromers over het hoofd te zien: de kinderen die verdwalen in hun gedachten, starend naar buiten, onbereikbaar ver van hier. Vaak besteden we veel aandacht aan de fysiek actieve kinderen, maar vergeten we degenen die verloren gaan in de ruis van hun eigen geest.

Beweegtussendoortjes: Versterkers van groepsdynamiek

Beweegtussendoortjes zijn goed voor de mentale en fysieke gezondheid en ze kunnen ook een cruciale rol spelen in het verbeteren van de groepsdynamiek. Deze korte, energieke pauzes helpen niet alleen bij het verminderen van stress en het verbeteren van de concentratie te bevorderen, ook samenwerking, communicatie en wederzijds respect onder leerlingen.

Van dynamisch tot zen: Energizers Die Meer Doen Dan Activeren

Op een doodgewone maandagmorgen, net voor de toets begint, doe jij iets totaal onverwachts. Je nodigt al de kinderen uit voor een 'geheime missie'. Met een twinkeling in je ogen leidt je de klas door een prachtige visualisatie meditatie, gevolgd door een moment van complete stilte en diepe ademhaling. De kinderen, eerst verrast en daarna volledig opgegaan in het moment, ervaren een mix van plezier en rust.

Verschil tussen bewegend leren en beweegtussendoortjes

Van stuiterbal tot studiebol.

Stel je jouw klas voor zo net rond 11:30 uur. Tijd om te rekenen. Janneke is rustig aan het luisteren, Bobby zit het weer eens te wiebelen en Jip is aan het wegdromen, terwijl Sam en Robin aan het klieren zijn.

Wat kan je hier aan doen? Hoe los jij dit op?

Het belang van vakantie: Waarom vakantie belangrijk is voor onze zintuigsystemen.

Vakantie is niet alleen een welverdiende pauze voor kinderen, maar het biedt ook een gelegenheid om te herstellen en het brein te kalmeren en weer nieuwe verbindingen te laten maken. In deze blog bespreken we waarom vakantie een gunstige invloed heeft op prikkelverwerking bij kinderen en geven we enkele tips die kunnen helpen bij het bereiken van balans.

Het begrijpen en ondersteunen van verschillende typen prikkelverwerking in de klas.

Als basisschoolleraar speel je een essentiële rol in het begrijpen en ondersteunen van de diverse behoeften van leerlingen. Een belangrijk aspect dat van invloed kan zijn op het functioneren van kinderen in de klas is de manier waarop ze sensorische prikkels verwerken.

Hoe werkt Moefpad?

Wij werken met Moefpad aan de weg naar beter leren met plezier, voor ieder kind. 

Moefpad helpt bij de regulatie van sensorische informatie en herstelt zo een over- of onderprikkeld brein. Hierna ontstaat weer nieuwe ruimte om te leren en te concentreren. 

Zolang de manier waarop een kind sensorische informatie verwerkt geen problemen oplevert is actief bijsturen op school geen must. Moefpad is dat wel. In de huidige leeromgeving zijn het vooral de oren en de ogen die geprikkeld worden. Kinderen krijgen (steeds vaker vanaf een scherm) nieuwe informatie op zich afgevuurd terwijl ze zitten op hun stoel. 

Top